ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΕΙΣΜΟΥ

Γενικού Ενδιαφέροντος

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΕΙΣΜΟΥ

Οι πιθανότητες για να βρεθούμε αντιμέτωποι με μια δυσάρεστη κατάσταση που μπορεί να δημιουργηθεί με σεισμούς, αν και είναι ελάχιστες, πάντα υφίστανται.ssismos

Ο άνθρωπος, παρά τις προσπάθειες που κατέβαλλε και την πρόοδο που σημείωσε στον Τεχνολογικό Τομέα, δεν μπόρεσε ακόμη ούτε να προβλέψει με απόλυτη βεβαιότητα και ακρίβεια ούτε να σταματήσει τους σεισμούς. Για αυτό το λόγο πρέπει να συνηθίσουμε να ζούμε με τους σεισμούς και να προετοιμάσουμε ψυχολογικά τους εαυτούς μας ότι μπορούμε να τους αντιμετωπίσουμε έτσι ώστε τα τυχόν δυσάρεστα αποτελέσματα να περιορίζονται κάθε φορά αν όχι στο ελάχιστο, τουλάχιστο μέσα στα όρια του εφικτού.

ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΠΟΥ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΥΣ:

Κατά τη διάρκεια ενός σεισμού τα περισσότερα ατυχήματα είναι τυχαία και προκαλούνται από:

α. Καταρρεύσεις τμημάτων κτιρίων και από κομμάτια υλικών που πέφτουν (τούβλα, τοίχοι, γυψώματα, καπνοδόχοι, πίνακες κ.λπ.)

β. Σπασμένα τζάμια, κυρίως από υψηλά κτίρια

γ. Πτώση διαφόρων αντικειμένων, ανατροπές επίπλων, βιβλιοθηκών, κ.λπ..

δ. Πτώσεις στύλων και ηλεκτροφόρων καλωδίων.

ε. Πυρκαγιές που προκαλούνται από βραχυκυκλώματα.

ζ. Κατολισθήσεις χωμάτων και βράχων.

η. Θαλάσσια κύματα που πιθανόν να φτάσουν στις παράκτιες περιοχές αρκετή ώρα μετά το σεισμό.

θ. Κυρίως από πράξεις ανθρώπων που δημιουργεί ο ΠΑΝΙΚΟΣ.

 

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ:

α. Να ερευνήσουμε το σπίτι μας μήπως έχει βλάβες από παλιότερο σεισμό που δεν έχουν επισκευασθεί και να φροντίσουμε για την αποκατάσταση τους.

β. Να γνωρίζουμε που και πως κλείνουν οι γενικοί διακόπτες του ηλεκτρικού ρεύματος, του νερού, γκαζιού, αν υπάρχει, ώστε μετά από σεισμό κλείνοντας  τους να προλάβουμε να περιορίσουμε βραχυκυκλώματα και επικίνδυνες διαρροές. Τα εργοστάσια, καταστήματα, υπηρεσίες,  σχολεία Α΄/θμιας & Β’/θμιας Εκπαίδευσης ,ΤΕΛ , ΤΕΙ , Νηπιαγωγεία του Δήμου να  ορίσουν τους υπεύθυνους για το σκοπό αυτό.

γ. Να έχουμε σε εμφανή θέση δίπλα ή πάνω στη συσκευή τηλεφώνου, τα χρήσιμα σε ώρα ανάγκης τηλέφωνα. (Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, πλησιέστερης Αστυνομικής Αρχής, Υγειονομικού Σταθμού. Κέντρου Υγείας, Νοσοκομείου, ΕΚΑΒ κ.λπ.).

δ. Να δίνουμε εκ των προτέρων ορίσει το μέρος του σπιτιού μας και το χώρο εργασίας μας, όπου θα πάμε με την πρώτη σεισμική δόνηση.

ε. Να έχουμε διαλέξει, μακριά από τις οικοδομές τον χώρο στον οποίο θα κατευθυνθούμε όταν βγούμε από το σπίτι μας ή το κτίριο όπου εργαζόμαστε.

ζ. Να έχουμε μαζί μας τα στοιχειώδη φάρμακα, ένα φακό, σφυρίχτρα, ραδιόφωνο.

η. Τα πολύ βαριά πράγματα του σπιτιού μας να τα τοποθετούμε στα χαμηλότερα σημεία των δωματίων και αποθηκών και να τα στερεώνουμε γερά.

θ. Στις υπηρεσίες, τις βιοτεχνίες, τα εργοστάσια τα ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα, θέατρα, κινηματογράφοι και γενικά χώρους συνάθροισης κοινού καλό να είναι για να αποφύγουμε τον πανικό και την αταξία που θα επακολουθήσει να κάνουμε ορισμένες ασκήσεις σεισμικού συναγερμού.

ι. Οι μαθητές θα πρέπει να συνεννοηθούν με τους γονείς τους για το πώς και που θα συναντηθούν μετά από μεγάλο σεισμό.

 

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΣΕΙΣΜΟΥ:

α. Όπου και αν βρεθούμε να διατηρήσουμε την ψυχραιμία.

β. Να κινηθούμε αμέσως προς το μέρος του κτιρίου όπου έχουμε διαλέξει για να προφυλαχτούμε.

γ. Να κλείσουμε τους διακόπτες, το γκάζι αν υπάρχει και να βγούμε έξω από το κτίριο με τάξη, χωρίς βιασύνη.

δ. Εφόσον η σκάλα είναι ελεύθερη, δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε το ασανσέρ, όπου υπάρχει, ή να πηδάμε από τα παράθυρα. Βγαίνοντας κατευθυνόμαστε στο χώρο που εκ των προτέρων έχουμε επιλέξει.

ε. Αν την ώρα του σεισμού είμαστε στο δρόμο. Πρέπει να απομακρυνθούμε από υψηλές εν γένει πολυκατοικίες  και λοιπά κτίσματα καθώς και ηλεκτροφόρα καλώδια.

ζ. Να μην τρέχουμε στους δρόμους, αλλά να κινηθούμε ήρεμα προς ένα ανοιχτό δρόμο .

η. Αν κυκλοφορούμε με αυτοκίνητο να σταματήσουμε σε  μέρος ασφαλές και να μείνουμε σε αυτό.

θ. Να μην πλησιάζουμε στις ακτές. Μπορεί να δημιουργηθούν κύματα με μεγάλη ταχύτητα και ύψος.

ι. Αν οι μαθητές βρεθούν μέσα σε σχολείο, πρέπει να μπουν αμέσως κάτω από τα θρανία, γιατί έτσι είναι περισσότερο προφυλαγμένοι. Αν βγουν έξω βιαστικά και μαζικά υπάρχει κίνδυνος να σημειωθούν τραυματισμοί ανάμεσα στους μαθητές, ενώ το σχολείο μπορεί να μην πάθει ζημιά. Μετά το σεισμό, θα βγουν ήρεμα και κανονικά. Το παράγγελμα «ΠΑΙΔΙΑ ΣΕΙΣΜΟΣ», θα δώσει ο διδάσκων.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΕΙΣΜΟ:

α. Αν έχουμε καταστροφές και θύματα να συντρέξουμε στο έργο των αρμοδίων, δίνοντας σχετικές πληροφορίες και βοηθώντας τα συνεργεία διάσωσης. Βαριά τραυματισμένα άτομα δεν πρέπει να δοκιμάζουμε να τα μετακινούμε.

β. Αν για οποιοδήποτε λόγο δεν μπορούμε να βοηθήσουμε, θα παραμείνουμε στους χώρους συγκεντρώσεως περιμένοντας να ακούσουμε από το ραδιόφωνο που έχουμε μαζί μας τις οδηγίες που θα δοθούν.

γ.  Δεν είναι σωστό να πάρουμε το αυτοκίνητο μας και να φύγουμε.

δ. Δεν είναι σωστό να δίνουμε βάση στις διαδόσεις και φήμες που τυχόν θα ακολουθήσουν.

ε. Να μην αγγίζουμε ηλεκτροφόρα καλώδια, ούτε αντικείμενα που εφάπτονται με αυτά.

ζ. Να μη χρησιμοποιούμε το τηλέφωνο μας παρά μόνο για νοσοκομειακή βοήθεια.

η. Πριν μπούμε σπίτι μας πρέπει να ελέγξουμε μήπως έχει πάθει σοβαρές βλάβες, οπότε υπάρχει κίνδυνος να καταστραφεί από νεώτερη μετασεισμική δόνηση.

θ. Όταν μπούμε σπίτι, ερευνάμε προσωπικά όλες τις εγκαταστάσεις και αν και μόνο όταν βεβαιωθούμε ότι είναι ασφαλείς τις θέτουμε σε λειτουργία.

ι. Μετά από μεγάλο σεισμό, χωρίς αυτό να συμβαίνει πάντα, ακολουθεί κάποιος άλλος θα πρέπει να είμαστε ψυχολογικά έτοιμοι να τον αντιμετωπίσουμε χωρίς πανικό και άγχος. Πάντως η πιθανότητα ένας μεγάλος σεισμός να ακολουθήσει ίδιος ή μεγαλύτερος σεισμός , ελαττώνεται με τον καιρό.

ια. Ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο αποτελεσματικότερος τρόπος να προστατευθούμε σε περίπτωση ισχυρού σεισμού είναι να είμαστε:

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΤΟΠΙΣΜΕΝΟΙ.